المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : 14 نوع نمک خوراکی......


melika
24-11-2006, 11:55 AM
.............

melika
24-11-2006, 11:58 AM
بيش از 14 نوع نمک خوراکي با تصاويري زيبا (2)

http://www.tebyan.net/Ejtemaii/84/05/IMAGE/EJ_20_NAMAK2_0.JPG
نمک ساييده (GRINDER SALT)
اين نمک معمولاً بصورت کريستال هاي درشت و خشکي در دسترس است که براي آسياب کردن مناسب است . کريستال هاي سفيد اين نمک به راحتي در آسياب پودر مي شوند و اين به دليل رطوبت پايين آن است.
استفاده آن براي طعم دادن به غذا، در سر سفره است. نکته قابل توجه اين است که حتماً بايد با آسياب سراميکي يا پلاستيکي آسياب شود ، زيرا اين نمک موجب پوسيدگي فلز حتي استيل هاي ضد زنگ مي شود ، بنابراين طعم نمک تغيير مي کند.
http://www.tebyan.net/Ejtemaii/84/05/IMAGE/EJ_20_NAMAK2_1.JPG
نمک درياي هاوايي (HAWAIIAN SEA SALT)
نام ديگر اين نمک ALAEA يا نمک سرخ هاوايي است. سنت مردم هاوايي استفاده از اين نمک در سرسفره است. براي طعم دادن به اين نمک يک نوع گِل گدازه اي بومي آن منطقه به اين نمک اضافه مي شود که قرمز رنگ و محتوي اکسيد آهن است و يک نوع طعم رسيدگي به نمک مي دهد. استفاده ي اين نمک در طعم دادن به غذاهاي سنتي هاوايي مثل کباب ها و شيشليک هاي مخصوص است.
http://www.tebyan.net/Ejtemaii/84/05/IMAGE/EJ_20_NAMAK2_2.JPG
نمک درياي ايتاليا (ITALIAN SEA SALT)
آن را نمک دريايي سيسيل هم مي نامند ، زيرا از آب هاي کم عمق درياي مديترانه در سواحل سيسيل تهيه مي شود. اين يک نمک طبيعي غني از عناصر مختلف از قبيل يد، فلورايد، منيزيم (http://www.tebyan.net/Teb.aspx?nId=1997) و پتاسيم است و درصد کلرورسديم آن خيلي کمتر از نمک معمولي است . از اين رو ميزان شوري آن نيز کمتر است. در فصل بهار سيني هاي نمک گيري را از آب دريا پر مي کنند و حرارت آفتاب سيسيل و بادهاي قوي اي که از آفريقا مي وزند، آب را تبخير مي کنند و نمک بدون تصفيه کردن، به شکل ساييده مورد استفاده قرار مي گيرد. اين نمک طعم مطبوع و دلپذيري دارد و آزار دهنده نيست و در تهيه سالاد ، سس ها و غذاهاي سرخ شده مورد استفاده قرار مي گيرد.
http://www.tebyan.net/Ejtemaii/84/05/IMAGE/EJ_20_NAMAK2_3.JPG
نمک طبيعي (ORGANIC SALT)
اگر چه نمک يک ماده گياهي يا پرورشي نيست که بتوان آن را جزء دسته بندي هاي ارگانيک و غيرارگانيک قرار داد، ولي حداقل سه کارخانه اين نوع نمک را توليد مي کنند . بدين ترتيب که آب مصرفي براي تهيه نمک بايد کاملاً سالم و خالص باشد و بهداشت در تمام مراحل تهيه و بسته بندي نمک رعايت کامل شود . اين سه کارخانه در فرانسه (NATURE AND PROGRESS)، در نيوزلند (BIO – GRO) ، و در ونيز (SOIL ASSOCIATION CERTIFIED) مشغول به کار هستند.
http://www.tebyan.net/Ejtemaii/84/05/IMAGE/EJ_20_NAMAK2_4.JPG
نمک دريا (SEA SALT)
نمک دريا به طور کلي به نمک هايي گفته مي شود که مستقيما از آب دريا يا اقيانوس به دست آيند. آب را توسط کانال هايي وارد سيني هاي سفالي نمک گيري مي کنند تا نور خورشيد و وزش باد ، به طور طبيعي موجب تبخيرآب و تهيه نمک شود. در تهيه انبوه ، آن را به انداره ديگر نمک ها تصفيه نمي کنند و حاوي املاح ديگري چون آهن (http://www.tebyan.net/Teb.aspx?nId=884) ، منيزيم ، کلسيم (http://www.tebyan.net/Teb.aspx?nId=872) ، پتاسيم ، منگنز، روي و يد است. طرفداران اين نوع نمک از طعم خالص و فوايد املاح موجود در اين نمک صحبت به ميان مي آورند. بهترين مکان هاي تهيه اين نوع نمک ، درياي مديترانه ، درياي شمال و اقيانوس اطلس (خصوصاً در ساحل بريتاني فرانسه ) است. اين نمک سالم تر و طعم دارتر از نمک سفره است و بصورت دانه هاي درشت، سائيده و کاملاً نرم در دسترس است.
http://www.tebyan.net/Ejtemaii/84/05/IMAGE/EJ_20_NAMAK2_5.JPG
نمک دريايي دودي (SMOKED SEA SALT)
اين نمک، يک نوع نمک جديد و مورد استفاده در آمريکا است. اين نمک را با دود چوب بصورت کاملاً طبيعي دودي مي کنند تا کريستال هاي نمک ، طعم دودي صد درصد طبيعي داشته باشد. نمک دودي طعم بسيار خاصي به غذاهاي متنوع مي دهد و براي طعم دادن به مواد غذايي کبابي و برشته شده بسيار مناسب است و حتي براي طبخ ماهي سالمون يکي از واجبات است. به علاوه طعم دودي خاصي به سوپ ها، سالادها، خميرها و ساندويچ ها مي دهد و هم بصورت دانه هاي درشت و هم ساييده شده موجود است.
http://www.tebyan.net/Ejtemaii/84/05/IMAGE/EJ_20_NAMAK2_6.JPG
نمک سفره (TABLE SALT)
رايج ترين و بيشترين نمک مورد استفاده، اين نمک است که در تمام آشپزخانه ها موجود است. معمولاً آن را از معادن نمک تهيه مي کنند و پس از استخراج تصفيه کرده تا کلرید سدیم خالص بدست آيد . نمک سفره هم به فرم ساده و هم يد دار موجود است. کارخانه هاي توليد نمک در آمريکا از سال 1920 با همکاري دولت شروع به يد دار کردن نمک کردند، چون ساکنين بعضي از مناطق از کمبود يد و بزرگ شدن غده ي تيروئيد رنج مي بردند که به آساني با اضافه کردن يد به نمک قابل حل بود. در ايران نيز به دليل مشاهده افزايش گواتر ناشي از کمبود يد ، چندين سال است که نمک هاي يد دار توليد شده و توسط مردم مورد استفاده قرار مي گيرند.
هر فرد روزانه کمتر از 225 ميکروگرم يد نياز دارد. غذاهاي دريايي و همچنين نمک دريا بطور طبيعي حاوي يد هستند و اگر يد به ميزان کافي در رژيم فرد موجود باشد، احتياجي به يد اضافي نمي باشد.

عاشقة النجف
25-11-2006, 04:23 AM
غاليتي رغم انني لا افهم اللغه الفارسيه الا قلييييييلا
لكن لك الشكر على مجهودك الطيب
ومواضيعك القيمه


شما بر موضوع.
شما ناب براورد

ربيبة الزهـراء
25-11-2006, 07:20 AM
الف شكر لج يا الملكا على الجهود

كما بيان سوفا

ربيبة الزهراء

melika
25-11-2006, 09:32 AM
غاليتي رغم انني لا افهم اللغه الفارسيه الا قلييييييلا
لكن لك الشكر على مجهودك الطيب
ومواضيعك القيمه


شما بر موضوع.
شما ناب براورد

اهلا وسهلا بک اختی الغالیه

از حضور وهمراهیتون بسیار خرسند وخوشحالم

همیشه مؤید وموفق باشید

melika
25-11-2006, 09:34 AM
الف شكر لج يا الملكا على الجهود

كما بيان سوفا

ربيبة الزهراء

اهلا حبیبتی

ازحضور وهمراهمییتون بسیار خرسند وخوشحالم

مشرف فرمودی


عزیزان حضور شما باعث دل گرمی ماست

سپاسگزارم

خدا خیرتان دهد