العودة   منتديات أنا شيعـي العالمية منتديات أنا شيعي العالمية المنتدى العلمي والتقني

المنتدى العلمي والتقني المنتدى مخصص للأمور الفنية

إضافة رد
   
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع

ramialsaiad
عضو برونزي
رقم العضوية : 50447
الإنتساب : May 2010
المشاركات : 506
بمعدل : 0.10 يوميا

ramialsaiad غير متصل

 عرض البوم صور ramialsaiad

  مشاركة رقم : 1  
المنتدى : المنتدى العلمي والتقني
افتراضي Alkoholskador för ungdomar
قديم بتاريخ : 27-04-2011 الساعة : 07:13 PM


Alkoholskador för ungdomar



Innehållsförteckning

1 sammanfattning
2 Inledning och backgrund
3 Problem och syfte
4 Metod
5 Fakta
5.1 Alkohols nackdelar
5.2 Alkohol orsakar trafikolyckor och misshandel
5.3 Alkohol och ekonomi
6 Resultat
7 diskussion
8 Referenslista
 
__________________________________________________ ________________________________________________

1. sammanfattning

Kan ett sug efter alkohol verkligen skada vår hälsa? Hur påverkar alkohol vårt liv? De är exempel på mina funderingar om alkohol och dess skadegörelse. Denna rapport vänder sig till dem som vill veta mer om alkoholskador i kroppen dessutom att den presenterar lite fakta om alkoholens historia.

2. Inledning och bakgrund

Från början började folk använda olika växter och svampar som innehöll kraftiga berusningsämnen. Berusningsämnen påverkar människans sinne, koncentration, aktivitet, sociala liv, hälsa och ekonomi. Människor visste från början att alla berusningsmedel leder till ohälsa och flera andra besvärligheter i kroppen. Staten försökte minska och förbjuda förbrukningen av droger framför allt alkohol genom att lagstifta nya regler om alkoholförsäljning dessutom nya restriktioner och tabun om alkoholkonsumtion.

I allmänhet består alkohol av en kemisk förening som bildas av sockerarter. Alkohols kemiska formel är CH3 CH2 OH, det är två kolatomer, en syreatom och sex väteatomer. När man dricker alkohol då omvandlas alkohol till koldioxid och vatten (Hur mycket tål svensken Lars Terenius 1991 sid. 35).
Alkohol är ett gammalt berusningsmedel som framställdes från början av jästsvampar. Alkohol är det vanligaste berusningsmedel som används nuförtiden. Ungefär 90 % av befolkning förbrukar alkohol på olika mängder. Alkohol är ett giftigt ämne som framställs främst ur säd, frukter eller potatis. Enligt läkarna är alkoholism en sjukdom, inte en vana eller ett naturligt beteende eftersom det påverkar hjärnans funktion och dess kommunikation med ryggmärgen (Knark och sånt Åsa Graaf 2001 sid. 96).

På 1500-talet började européerna producera brännvin av säd, det var en vana som kom från Ryssland till de andra européska länderna då ökades alkoholkonsumtionen i Europa särskilt i Sverige. På 1700-talet då började man tillverka brännvin av potatis vilket ledde till ytterligare ökning av alkoholkonsumtionen i Sverige (Knark och sånt Åsa Graaf 2001 sid. 98).

Före 1800-talets slut användes alkohol för medicinska skäl. Det användes som ett bedövningsmedel och smärtstillande medel under operationer. På 1800-talet använde Läkarna alkohol mot förkylningar och hjärtbesvär. Idag hävdar forskarna att alkohol påverkar negativt vår kropp. Nuförtiden använder man alkohol bara i vissa sorter av hostmediciner. På 1800-talet översteg alkoholkonsumtionen 100 liter brännvin för varje svensk man. Då drabbades folk av nya och svåra sjukdomar, många människor dog och misshandeln ökades i samhället på grund av drickandet (Knark och sånt Åsa Graaf 2001 sid. 97-98).

Alkoholkonsumtionen har följt samma mönster i Sverige som i de andra europeiska länderna. Konsumtionen var högst under 70-talet och minskades under 80-talet. År 1989 var alkoholförsäljning i Sverige 6,54 liter hundraprocentig alkohol per invånare över 15 år.
(Marias barn, Andrsson 1995 sid. 12)
År 1991 minskades alkoholkonsumtionen till 6,28 liter per invånare över 15 år gammal. Atterstam (1991) talar om att det finns mellan 300 000 till 500 000 personer i Sverige dricker väldigt mycket alkohol. Det innebär att 10 procent av männen och 2 procent av kvinnorna är alkoholberoende. Många av dem kommer att drabbas av långtidsvariga sjukdomar i framtiden.
Mitt projektarbete var ett steg framåt för min utbildning om alkohol och dess negativa konsekvenser i vårt land. Jag valde arbeta med alkohol för att jag ville lära mig och lära folk på Youtube om alkoholskador särskilt för ungdomar och lite grann om alkohols historia.

3. Problem och syfte
Syftet med mitt projektarbete är att förbättra mina kunskaper i detta område när det gäller alkohol och dess skador. Jag vill lära mig så mycket som möjligt om alkoholskador därefter presenterar jag mina kunskaper via ett videoklipp på Youtube. Alkoholkonsumtionen ökar varje år i Sverige så jag tänkte mig att agera genom att stå emot detta genom att presentera en video vilken inriktar sig på dagens ungdomar för att utveckla deras kunskaper om alkoholskador.

4. Metod

Jag kommer att använda min slutprodukt (video) för att presentera lite fakta om alkohols skador för ungdomarna. Jag valde att göra en video som slutprodukt för att utveckla mitt skicklighet när det gäller tillverkning av videoklipp och samtidigt kunna presentera något nyttigt och värdefullt för eleverna. Under mitt projektarbete kommer jag att besvara följande intressanta frågor:
Vilka konsekvenser blir det av alkoholdrickandet?
Vad händer när man dricker alkohol?
Hur påverkas ungdomarna av alkohol och varför dricker de egentligen?
Dricker elever mer än folk i allmänhet?
Vem dricker mest killar eller tjejer?
Vad kostar alkoholkonsumtionen i vårt samhälle?
Vad är sambandet mellan alkoholdrickandet, trafikolyckor och misshandel?
Naturligtvis har jag använt olika källor för att sammanfatta och redovisa rent fakta om alkohols konsekvenser. Jag har använt böcker och nätet.

5. Fakta

5.1 Alkohols nackdelar

Sverige drabbades negativt när alkohols priser sänktes och när det blev lättare att köpa alkohol genom att föra eller smuggla vin och andra sorter av alkohol fritt mellan de europiska länderna. Enligt Ole-Jorgen i Hur mycket tål svensken (1991) redovisade han att minst en tredjedel av män mellan 15 och 59 år dör på grund av alkoholpåverkan. Dessutom att två tredjedelar av våldsvrott kombineras till alkoholberusning.
Susanna, Calen (2010), talar om att det tar ungefär tre timmar för levern att förbränna alkoholen i en burk starköl. Innan alkoholen eller etanolen bryts ner i levern påverkar den kroppens organ på olika sätt. Det du märker mest är hur den påverkar din hjärna.
((www). Hämtat från http://www.vardguiden.se/Tema/Alkohol/Vad-hander-i-kroppen/. Publicerat 2010-05-19. Hämtat 26 febuari 2010).
Alkohols skadeverkningar i samhället tar sig uttryck i medicinska och sociala livet dessutom att både polisväsendet och socialtjänsten inblandas i alkoholproblem. Cirka 20 procent av personer som besöker sjukhusen har problem som anknyts till alkoholkonsumtion. Alkoholkonsumtionen är en bakomliggande anledning till cirka 25 procent av manliga patienter och 5 procent av kvinnliga patienter inneliggande på kroppsavdelningar i sjukhusen. I Uppsala brukade de manliga studenterna dricka ungefär 47 cl per vecka och de kvinnliga studenterna 25 cl per vecka. Nästan 30 procent av studenterna dricker stora mängder av alkohol. De yngre studenterna brukar dricka mer än de äldre studenterna. Av 1000 studenter riskerar 100 att bli alkoholberoende. Bland svenska män mellan 18-24 år är 25 procent dricker ungefär en flaska starksprit under en vecka. Det är 8,7 procent av svenska män mellan 18-24 år räknas som högriskkonsumenter. Bland svenska kvinnor mellan 18-24 år är 5,7 procent som brukar dricka mycket. Alkoholens skador påverkar kvinnor mer än män därför att kvinnans kropp är svagare på grund av menstruationen (Full fattig fet 1995 sid. 10,12,17-19) (Hur mycket tål svensken 1991sid. 67).

Sverige är ett av de länderna som stimulerar import och export av alkoholvaror. Det skapade nya faktorer som uppmuntrar våra ungdomar att dricka alkohol. social påverkan, inlärning och biologiskt arv, mindre skatter på alkohol, massmedia och grupptryck är exempel på uppmuntrande faktorer för att dricka alkohol. Jag anser att många ungdomar kommer att bli alkoholister i framtiden på grund av de föregående faktorerna.
Undervisningarna visar att cirka 85 procent av alla vuxna i Sverige dricker alkohol. Mellan 6000 och 8000 dör varje år på grund av alkoholkonsumtionen.
År 1989 gjordes en undersökning av Sifo om alkoholvanor då intervjuade de 1006 svenskar. Undersökningen visade att cirka 75 procent av alkoholen säljs till folk över 15 års ålder. Undersökningen kom fram till att 12 procent av männen och 5 procent av kvinnorna räknas som personer med hög alkoholkonsumtion. Det innebär att alkoholkonsumtionen är mer än 75 cl för männen och 55 cl för kvinnorna.
(Eckart Kuhlhort i Hur mycket tål svensken 1991sid. 21 och 23)

En svensk forskare Sven Andreasson har följt upp 50 000 unga män mellan åren 1969 till 1970 för att undersöka sambandet mellan alkoholkonsumtionen och dödligheten som relaterat till det. 15 år senare då kom han fram till att risken för dödligheten ökar med ökande alkoholkonsumtion. Det gällde både normalförbrukargruppen och storförbrukargruppen.
(hur mycket tål svensken 1991sid. 21)
En av alkohols allvarliga skador är skrumplever (levercirrhos). De flesta som dör på grund av skrumplever har brukat dricka väldigt mycket alkohol. Mellan 1975-1976 dog ungefär 13 personer av skrumplever i Sverige då alkoholdrickandet var högst. Medan mellan 1984-1985 då alkoholdrickandet minskades med 1 procent, detta lede till minskning till ungefär 8 personer i antal de döda i skrumplever (Eckart Kuhlhort i Hur mycket tål svensken 1991
sid. 28).

Alkohol är beroendeframkallande vilket kan leda till allvarliga symtom och sjukdomar t.ex. att hjärtat får arbeta hårdare, alkoholförgiftning och vitaminbrister särskilt B-vitamin. När man drabbas av B-vitaminbrist då får man sömnsvårigheter, darrningar och hud problem.
(Knark och sånt Åsa Graaf 2001 sid. 100)
Mellan 1965 och 1977 ökade alkoholförsäljning i Sverige med 28 procent då visade undersökningarna att levercirrhosdödlighet ökade bland män över 20 års ålder med 129 procent. Mellan 1979 och 1982 minskade alkoholkonsumtionen i Sverige med 17 procent då minskade dödligheten i alkoholförgiftning, alkoholpsykos och levercirrhos. I åldersgruppen mellan 15 och 24 år minskades dödligheten bland män med 44 procent. Alkoholkonsumtionen orsakar höga sjukvårdskostnader därför att alkoholkonsumtionen framkallar många sjukdomar som kostar samhället en massa pengar (Hellmark et al, 1980) (Alkoholpolitik Orvar Olsson 1997 sid. 36-37) (Suget efter alkohol Arne Åström 1995 sid. 9).

En annan sjukdom som drabbar alkoholkonsumenterna är bukspottkörtelinflammation. Forskarna visade att det finns ett samband mellan dödligheten och bukspottkörtelinflammationen. När alkoholförsäljning minskade mellan 1983 och 1984 då minskades dödligheten i bukspottkörtelinflammation med 41 procent bland män och med 38 procent bland kvinnor (Romelsjö, 1987).

Undersökningarna visar att dödlighet i cancer i läpp, munhåla och svalg har ett samband med alkoholförbrukning. Det visade också att alkoholkonsumtionen ökar dödlighet i cancer i struphuvudet, matstrupen, tjocktarm, blåsa, ändtarm och mage. Alkoholförbrukning ökar risken för cancer ilarynx, esofagus, pharynx, lever, äggstockar. Alkohol kan leda ytterligare andra sjukdomar t.ex. dystymi, impotens, epileptiska kramper, minnesförlust, huvudvärk, sömnstörningar, hallucinationer, depression, ångest och flera andra psykiska störningar. För kvinnorna bevisade undersökningarna att alkohol ökar risken av bröstcancer särskilt bland yngre kvinnor med cirka 40 procent. Bröstcancer är den tredje vanligaste cancersjukdomen som drabbar mest kvinnor. En undersökning visade att ett glas vin eller en flaska öl per dag ökar risken för bröstcancer bland yngre kvinnor till cirka 50 procent (Vatten, 1991; Vatten, 1994) (alkoholpolitik Orvar Olsson 1997 sid. 25 till 29).

Alkohol påverkar människans fertilitet eftersom det försämrar produktionen av spermier vilket leder till fruktlöshet och man får buksmärtor. Alkohol har också tydligt samband med självmord i Sverige. Ungefär hälften av dem som begår självmord är alkoholister och deprimerade. Alkohol kan också leda till tandvärk, tändhål och tandlossning. Dessutom kan det orsaka inflammationer och bulnader i tunga och tandkött ((www). Hämtat från http://www.vardguiden.se/Tema/Alkohol/Skador-och-sjukdomar/. Publicerat 2010-05-19. Hämtat 26 februari 2010).

I Sverige är det akut hjärtinfarkt som svarar för cirka 65 procent av dödsfall i ischemisk hjärtsjukdom. Visa människor säger "om det gör ont i hjärtat kan en sup göra gott". Detta är inte sant för att forskningarna har bevisat att alkoholkonsumtionen ökar risken för dödlighet i hjärtsjukdomar. År 1991 dog 328 män per 100 000 och ungefär 254 kvinnor per 100 000 på grund av ischemisk sjukdom i Sverige (Alkoholpolitik Orvar Olsson 1997 sid. 29 och 36) (www). Hämtat från http://www.forensic.lu.se/Forensic/rattfylleriF.htm. Publicerat 1997-05-1. Hämtat 26 februari 2010. Senaste uppdatering den 1997-12-12).

Många av alkohol konsumenter dör på grund av drunkningsolyckor därför att hjärnan inte fungerar längre under berusningsperioden. Vissa andra avlider i eldslågor som utstår när man tappar sitt cigarett på sängen och därefter somnar man på sängen utan att komma ihåg sitt brinnande cigarett (Suget efter alkohol Arne Åström 1995 sid. 8).

5.2 Alkohol orsakar trafikolyckor och misshandel

När alkohol hamnar i magen då försöker magsäckens slemhinna ta upp ungefär femtedel av alkohol som man dricker och resten transporteras till tunntarmen. Alkohol skadar magsäckens slemhinna och stimulerar det att tillverka mer magsyra vilket leder till magsår och ont i magen. Efter magen transporteras alkohol till tunntarmen där 80 % av alkohol tas upp och sen fortsätter alkohol vidare till levern och där sker nerbrytningen av alkohol. I slutet transporteras det till blodet ((www). Hämtat från http://www.vardguiden.se/Tema/Alkohol/Vad-hander-i-kroppen/. Publicerat 2010-05-19. Hämtat 26 februari 2010).
Mellan 20 och 30 procent av trafikolyckor anknyts till personer som är alkoholpåverkade, många av dem är ungdomar dessutom att åtta av tio personer som drunknar är alkoholpåverkade. I Sverige brukar ungdomarna dricka alkohol just för att bli berusade fastän de känner till alkoholskador.
I Sverige dricker man hälften så mycket alkohol per vuxen i jämförelse med de andra industriländerna. (Marias barn, Andrsson 1995 sid. 11).
När man dricker alkohol då tappar man koncentrationen, omdöme och reaktionsförmåga. Risken ökar att kracka med andra bilar eller misshandla familjemedlemmar eller kompisar. Undervisningarna visade sig att risken för olyckor är större bland alkoholpåverkade förare(Goldberg, 1970; OECD Road Research Group, 1978).
Enligt en undersökning av väg- och trafikinstitutet i Linköping visade att körförmågan försämras vid snabb reaktion på en oväntad risksituation när blodalkoholkoncentration kring 0,4 promille (Laurell, 1975). Fester och högtider som kombineras med alkohol uppmuntrar ungdomarna att dricka framförallt på veckoslut. Traditionen att vara berusad efter festivaler leder till hemska trafikolyckor på stora städer då drabbas de berusade ungarna av illa trafikolyckor som förlamar vissa och dödar vissa andra.
När alkoholkoncentrationen är 0,3 promille i blodet då försämras reaktionsförmåga. Vid 0,6 promille då försämras synen. Mellan 0,7-0,9 promille då går det inte att köra bil därför att man inte kan hålla sig vaken. Vid 0,9 promille då blir man nästan blind och vid 1,5 promille då tappar man ballansen och kroppsorgan förstöras kraftigt framförallt levern och njuren.
Om man dricker alkohol inom 15-30 minuter då är alkoholkoncentrationen i blodet som högst efter en timme. Alkoholen bryts ner i kroppen med ungefär 0,15-0,20 promille per timme. Enligt Löwenhielm, Peter (1997) redovisade han att om alkoholnivån i blodet är 0,2 promille eller om 0,10 milligram per liter i utandningsluft räknas som rattfylleri. Medan 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluft räknas som grovt brott.
((www). Hämtat från http://www.forensic.lu.se/Forensic/rattfylleriF.htm. Publicerat
1997-05-1. Hämtat 26 februari 2010. Senaste uppdatering den 1997-12-12).

Alkoholisten är vanligen känslolös därför att alkohol påverkar hjärnan och man tappar kontroll över sig själv. Det visar sig när man kör bil eller när man pratar. Alkohol har stort samband med våld, våldtäkter och stölder. Undervisningarna visar att åtta av tio personer som misshandlar andra folk, har själv varit alkoholpåverkade. Anledning till misshandeln kan vanligen vara bagateller. Exempelvis kan två alkoholister bråka med varandra därför att någon av dem har trampat på den andra. När berusade personer slår varandra i huvudet då blir sannolikheten större att skallskadorna blir mycket farligare vilket leder till dödlighet (Knark och sånt Åsa Graaf 2001 sid.100).

Undervisningarna visade att ungefär 70 procent av misshandelsbrotten mot män begås av alkoholister. Nästan 50 procent av offren är själva fulla vid övergreppet. För kvinnor är det mellan 19-36 procent (April 2010 Källa Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning http://www.can.se/sa/node.asp?node=1497).

Alkohol är väldigt farligt för ungdomar, därför att deras kroppar inte är välutvecklade och för att ungdomarna kan bli alkoholberoende av en liten alkoholmängd. Åsa Graaf (2001) noterar i sin bok att ..." det tar även längre tid för yngre kroppar att bryta ner alkoholen. Blodsockerhalten kan sjunka kraftigt när man dricker och det har ibland lett till dödsfall" ... (Åsa Graaf, s 102). När det gäller tjejerna är situationen värre för dem eftersom under mensperiod är kroppen mer känslig och immunförsvaret är mindre aktiv dessutom för att kvinnan väger mindre än mannen. Forskarna menar att kvinnans kropp inte tål alkohol lika funktionellt som mannens kropp. Enligt Åsa Graaf (2001) visade hon att tjejkroppen innehåller mindre vätska ..."eftersom alkoholen är löslig späds den ut i förhållande till mängden vatten i kroppen" ... (Åsa Graaf, s 102). En sak till är att tjejerna blir snabbare alkoholberoende även om de dricker lika mycket som killarna.

5.3 Alkohol och ekonomi

Enligt Johnson (1991) nämnde han att alkoholkonsumtionen kostar Svenska samhället mer än 100 miljarder svenska kronor vare år. Enligt Johnson behövdes pengarna till sjukvård, hälsovård, socialvård och kriminalvård och förebyggande åtgärder för dem som dricker alkohol.
Varje år tjänar svenska staten mer än 16 miljarder kronor i form av skatteinkomster. År 1989 köpte svenska folket alkoholvaror för 26 miljarder kronor. Varje år pensioneras cirka 1000 svenska arbetare på grund av alkohols drickande.
Om vi antar att man dricker 10 flaskor starköl i varje vecka blir det 520 flaskor under ett år. Det motsvarar ungefär 80 000 kilokalorier eller 470 kalorifulla wienerbröd samt motsvarar 99 flaskor vin eller 30 flaskor starksprit. Om vi utgår att varje starköl flaska kostar 20 kronor då blir totalkostnaden 10 400 kronor (Full fattig fet 1995 sid. 24,38).

6. Resultat

Jag har besvarat alla mina frågor i kapitel (Problem och syfte). Min slutprodukt är ett videoklipp på Youtube dessutom en rapport som sammanfattar alla nackdelar med alkoholdrickande.

7. Diskussion
Alkoholkonsumtion är en aktuell debatt i svenska samhället särskilt när det gäller alkoholskador som konsekvenser i framtiden. Jag anser att vårt samhälle lider på grund av alkoholförbrukning framförallt för ungdomarna.
Jag tycker att vi borde lära barn att man inte får dricka alkohol därför att alkoholdrickandet orsakar hälsoproblem, pengarförlust, fysiska problem och sociala problem. Jag kräver att skolor och massmedia ska lära folk om alkoholskador då leder detta till minskning av alkoholkonsumtionen i Sverige. Jag vill också säga att Gud har förbjudit alkoholdrickandet för vår egen nytta och välsignelse.
Vi måste våga att bekämpa alkoholdrickandet för att rädda vår ungdomar från slaveriet. Många ungdomar lever i slaveri under alkoholdrickandet. Det kan vissa sig i stora städer och i gymnasier. Undersökningarna visar att studenter dricker mer alkohol än de äldre människorna.
Jag anser att alkoholförsäljnings förbud är en bra lösning för att rädda hela världen framförallt när det gäller vårt samhälle. Staten borde förbjuda reklamer om alkohol i vårt massmedium. Jag anser att fördelen med alkohol är bara för de som producerar alkohol för att sälja det till konsumenterna. Det är helt enkelt att folk blir sjuka och alkoholförsäljare som tjänar pengar.
Alkohol är väldigt farligt för oss därför att jag inte ser någon skillnad mellan alkoholdrickandet och användning av knark eller andra droger. Man blir van att dricka eller att knarka.
Ett problem i vårt land är att vi tvungna att följa EU:s regler om kommersiella intressen. Många alkoholförsäljnings företag började investera i Sverige så det orsakade en ökning av alkoholkonsumtion i Sverige. Vi har inga passkontroller i gränser mot grannländerna så det utnyttjades av smugglarna. Alkoholsmuggling har ökat från Europa till Sverige så det orsakade en ökning av alkoholkonsumtion i framförallt bland ungdomarna.
Jag tycker att regeringen borde straffa hårt alla smugglarna och vi borde stoppa investeringen i allting som har samband med alkoholförsäljning.
En sak till vill jag säga att alla böcker som handlar om alkohol är lite grann gamla så jag hoppas att ni begär Kalmar bibliotek att köpa nya böcker om alkoholskador då blir det lättare att få tag på nya böcker istället att låna från andra orter.
Jag är nöjd med mitt projektarbete och mina resultat om det. Jag har lärt mig mycket om alkohol och alkoholskador. Jag har läst många böcker och några artiklar om alkohol på nätet. Jag har arbetat själv under hela arbetsgången då lärde jag mig hur man samlar information och hur man utvecklar sin förmåga att tillverka videoklipper.

8. Referenslista

Litteratur

Olsson, Orvar, 1997: Alkoholpolitik, Liv och hälsa. Exemplet Sverige, Hässleholm.
Andersson, Christina, 1995: Marias barn, Malmö.
Fernvall, Lars, 1991: Hur mycket tål svensken?, Malmö.
Systembolaget, 1995: Full fattig fet, Uppsala.
Åström, Arne, 1995: Suget efter alkohol, Habo.
Graaf, Åsa, 2001: Knark och sånt.

Elektroniska media

http://www.vardguiden.se/Tema/Alkohol/Vad-hander-i-kroppen/. Publicerat 2010-05-19.
http://www.vardguiden.se/Tema/Alkohol/Skador-och-sjukdomar/. Publicerat 2010-05-19.
http://www.forensic.lu.se/Forensic/rattfylleriF.htm. Publicerat 1997-05-1.
Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, http://www.can.se/sa/node.asp?node=1497

Bildförteckning
 

توقيع : ramialsaiad
من مواضيع : ramialsaiad 0 كتاب الشيعة والمد الشيعي والمذاهب السياسية
0 احتاج صورة فوتوشوب لحديث اللهم من كنت مولاه فعلي مولاه
0 اماني الخياط مذيعة قناة ONtv الارهاب والتحرش يخرج من اهل السنة
0 عشرات الالاف من المستبصرين في الاسكندرية
0 مصادر تبين ان ارض فدك ملك لسيدتنا فاطمة الزهراء
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)



تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

الشبكة: أحد مواقع المجموعة الشيعية للإعلام

الساعة الآن: 05:27 PM.

بحسب توقيت النجف الأشرف

Powered by vBulletin 3.8.14 by DRC © 2000 - 2024
جميع الحقوق محفوظة لـ منتديات أنا شيعـي العالمية


تصميم شبكة التصاميم الشيعية